ورق پلی کربنات مات

ورق پلی کربنات مات


پلی کربنات نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که  در مدل‌های متنوعی ساخته می شود و وارد بازار می شود. این محصول را که به‌ صورت ورق می فروشند، با برخورداری از خواص فیزیکی و شیمیایی خاص، جایگزین شیشه در صنایع مختلف شده است. ورق پلی کربنات مات، یکی از مدل‌های متنوع آن است که بیشتر برای کمک به حفظ حریم خصوصی کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم ورق پلی کربنات مات را بررسی کنیم و نکاتی که لازم است درباره این نوع ورق‌ها بدانیم، بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. جیلیان جی تولیدکننده پلی کربنات در کشور است و می توانید برای خرید و مشاوره به کارشناسان ما مراجعه کنید.

ورق پلی کربنات مات چیست؟

مدل های قدیمی ورق های پلی کربنات که در دهه ۱۹۴۰ میلادی تولید شد، ظاهر شفاف داشت. این ورق‌ها دارای ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی فوق‌العاده‌ای بودند، اما یک نقطه ضعف بزرگ در آن‌ها وجود داشت. به وجود آوردن حریم خصوصی با استفاده از این ورق‌های پلیمری در ساخت‌وسازهای مختلف امکان نداشت. این امر موجب شد تا تولید کنندگان به فکر راهکاری باشند که محصول جدیدی را تولید کنند. محصولی که همه ویژگی‌های فنی پلی کربنات شفاف را داشته باشد و بتوان حریم خصوصی را نیز با بکارگیری آن رعایت کرد.

ورق پلی کربنات مات محصول اخر است که در نهایت این تحقیقات به وجود آمد. میزان نور خورشید که از ورق‌های شفاف عبور می کند حدود ۸۵ درصد است. این عدد برای ورق‌های مات به نزدیک ۵۰ درصد می‌رسد. علاوه بر این،   شاهد عبور نور از ورق‌های مات هستیم؛ اما طراحی آن‌ها طوری است که نمیتوانیم آنچه  در طرف دیگر ورق‌ها اتفاق می افتد را ببینیم. در حال حاضر نور با شدت ملایمی از این ورق‌ها عبور می‌کند و می‌تواند از مزیت های آن استفاده کند. این امر موجب شده تا در بسیاری از کاربردهای ساختمانی، از ورق‌های پلی کربنات مات استفاده شود.

ورق پلی کربنات مات چه کاربردی دارند؟

مهم‌ترین موارد استفاده این ورق‌ها عبارتند از:

  • نورگیر و سایه‌بان
  • پارتیشن بندی
  • درب و پنجره ساختمانی
  • سقف کاذب
  • دیوار و سقف گلخانه‌ها و سوله‌ها
ورق پلی کربنات مات چه کاربردی دارند؟
کاربرد ورق پلی کربنات مات

ویژگی های ورق پلی کربنات مات

ورق پلی کربنات مات تقریبا همه ویژگی‌های ورق شفاف را به جز قابلیت انتقال نور در خود دارد. این محصول در مدل‌های مختلفی مانند ورق تک جداره، ورق دو جداره و ورق چند جداره پلی کربنات ساخته و وارد بازار می‌شود. مدل‌های تک جداره معمولا انعطاف‌پذیری بیشتری دارند؛ اما اگر به دنبال استفاده از ورق‌هایی هستید که مقاومت بیشتری دارند و نقش عایق حرارتی را به خوبی اجرا می‌کنند، باید به دنبال ورق‌های دو یا چند جداره باشید.

ورق‌های دو یا چند جداره با ساختار شبکه‌ای ساخته می‌شوند. به این معنی که بین هر لایه از ورق‌ها، فضای خالی وجود دارد. در این فضای خالی، هوا جریان پیدا می‌کند. همان‌ گونه که می‌دانید، هوا رسانای حرارتی ضعیفی است. در نهایت به‌عنوان مانعی برای منتقل کردن حرارت بین دو سوی ورق پلی کربنات دو یا چند جداره نقش اجرا می‌کند. هر چه تعداد لایه‌های بکار رفته در ساخت ورق پلی کربنات بیشتر باشد، نقش عایق حرارتی را بهتر انجام می‌دهد.

مزایای ورق پلی کربنات مات

ویژگی‌های بسیار ورق پلی کربنات مات موجب شده که شاهد افزایش روز افزون کاربرد آن در صنعت های مختلف باشیم. بنابراین مهم‌ترین مزایای این ورق‌ها عبارت اند از :

  1. با این ورق‌ها می‌توان حریم خصوصی در محیط‌های مختلف را به وجود آورد.
  2. ورق‌های دو یا چند جداره، عایق حرارتی و صوتی مناسبی محسوب می شوند.
  3. مقاومت این ورق‌ها در اثر ضربه و فشار، حدود ۲۵۰ برابر شیشه است.
  4. ورق های پلی کربنات مات نسبت به شیشه قیمت کمتری دارند.
  5. برش‌کاری، فرزکاری و … ورق پلی کربنات بسیار ساده است.
  6. ورق پلی کربنات مات عمر زیادی دارند به‌طوری که شرکت‌های سازنده هنگام فروش معمولا ۱۰ سال ضمانت می کنند.
  7. این ورق ها انعطاف پذیری زیادی دارند و آن ها را در برابر شکستن تا حدی محکم می‌کند.
مزایای ورق پلی کربنات مات
مزایای ورق پلی کربنات مات
کلام آخر

ورق‌های پلی کربنات مات با مزایای متعددی که دارند، به عنوان جایگزینی ایده‌آل برای شیشه در بسیاری از کاربردها به شمار می‌روند. این ورق‌ها نه تنها حریم خصوصی را حفظ می‌کنند، بلکه عایق حرارتی و صوتی مناسبی نیز هستند.علاوه بر این، مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار، قیمت مناسب، سهولت در برش و نصب، طول عمر بالا و انعطاف‌پذیری، از دیگر مزایای این نوع ورق‌ها هستند. برای خرید انواع ورق تخت پلی کربنات ،ورق پلی کربنات طرحدار و ورقهای موجدار پلی کربنات به سایت جیلیان جی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره ورق پلی کربنات مات

  1. تفاوت ورق پلی کربنات مات با ورق شفاف چیست؟
    اصلی‌ترین تفاوت این دو نوع ورق در میزان عبور نور است. ورق‌های شفاف نور را به طور کامل عبور می‌دهند، در حالی که ورق‌های مات نور را به طور کامل عبور نمی‌دهند و حریم خصوصی را حفظ می‌کنند.
  2. قیمت ورق پلی کربنات مات چقدر است؟
    قیمت ورق پلی کربنات مات به عوامل مختلفی مانند ضخامت، نوع (تک جداره، دو جداره و …)، رنگ و برند تولید کننده بستگی دارد. با این حال، به طور کلی قیمت این نوع ورق‌ها از شیشه کمتر است.
  3. از کجا می‌توان ورق پلی کربنات مات را تهیه کرد؟
    ورق‌های پلی کربنات مات را می‌توان از فروشگاه‌های مصالح ساختمانی، آهن‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های تولید کننده این محصول تهیه کرد.
  4. آیا نصب ورق پلی کربنات مات آسان است؟
    بله، نصب این نوع ورق‌ها آسان است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. با این حال، برای اطمینان از نصب صحیح، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.
امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =